Michala Gregorová
Je to už rok, co jsme o re-commerce natočili epizodu našeho podcastu. Nejvyšší čas se znovu podívat, co se tu děje (následuje blogová verze tohoto Twitter vlákna).
Proč ten hype, ptáte se? Vždyť second-hand je tu dávno?
Ano a ne. Nakupování second-handu není nic nového. Novým je rozšiřující se návyk použité věci prodávat. OfferUp Re-commerce Report: "32 % příslušníků GenZ má přeprodej jako svůj sekundární příjem."
Hlavně mladší generace už při nákupu kalkuluje, za kolik v budoucnu danou věc prodá. Tzn. to, co my starší děláme při nákupu ojetých aut, budeme brzy dělat třeba při nákupu bundy Patagonia či luxusní kabelky.
Proč je re-commerce na vzestupu?
Co ještě re-commerce pomáhá?
Jak to může být velké?
V křišťálové kouli vidí každý něco jiného.
From innovation to expectation
Nejvíc se toho děje v módě. Každý týden spouští velké značky pre-loved sekce na svých webech. Většinou je to jen pro PR, než že by šlo o reálnou inovaci byznys modelu. Ale o tom zas až někdy příště.
Co re-commerce brzdí?
zdroj: McKinsey State of the Fashion 2021 (od s. 63)
A tím se elegantně dostáváme k pěti ponaučením z našich 2 let s Knihobotem.
1. Úzké hrdlo je na straně nabídky
Patagonia by prodala 10x více bund, kdyby je dokázala od svých zákazníků získat. To samé vidíme v Knihobotu. Prodat 3x více dobrých knih by byla hračka. Hračka není dobré knihy získat. Je to schopnost, která rozhoduje o úspěchu.
2. Peníze nejsou hlavní motivací (napoprvé)
Nicméně nesmíte zákazníky výší provize zklamat, jinak už podruhé nepřijdou. První pohnutkou je nicméně "udělat si doma pořádek".
3. Pohodlí je klíčové
Většina lidí svoje knihy nikdy neprodávala a sebemenší bariéra je odradí. I když je odvoz knih kurýrem zdarma, zákazníci často preferují cestování na pobočku. A i nutnost jedné fotky knížek řadu z nich odradí.
4. Logistika je opravdu oříšek
Jak udělat výkup co nejpohodlnější? Kurýra zdarma máme, ale balit knihy do krabice je opruz, stejně pro Zásilkovnu. Vlastní pobočky jsou drahé. Co boxy? Většina neumí zpětný odběr, a i když ano, jak knihy z tolika míst svezete? A co v zahraničí?
5. Je to komplexní
Knihobot není "jen" e-shop, musí se postarat o spokojenost obou stran, zákazníků i dodavatelů. To vyžaduje provozní excelenci (done), ale jak vyřešíte pricing? A jak získat knihy v zahraničí?
Stay tuned (nebo s tím pojďte pomoci).
Zdroje pro další studium
Sdílet článek
Tereza Tížková z E2B buduje vztahy s vývojáři a AI agenti jsou její každodenní téma. Z podstaty své práce je totiž neustále v kontaktu s novými AI nástroji, a má tak velký vhled do toho, co se na tech scéně děje. Co všechno už AI agenti umí? Proč už je využívají i velké firmy? A proč si myslí, že je hloupost označovat AI agenty jako hype?
Startup Grason, který v roce 2018 založili Karel Mařík s Jarmilou Kowolowskou jako platformu pro flexibilní zajištění restauračního personálu, vstupuje do nové fáze. Jeho novým majitelem se stal Miton, který byl v Grasonu od roku 2019 investorem, a novou CEO Anna Pánková. Ta má za úkol Grason rozvinout novým směrem, tak aby restauratérům sloužil ke kompletnímu personálnímu řízení jejich podniku.
(tisková zpráva) Platforma pro zprostředkování operativního leasingu Driveto se prodává. Od investiční skupiny Miton, která byla zakládajícím investorem Driveta, společnost kupují internetový podnikatel a founder Driveta František Peterka (na úvodní fotografii) a společnost tibiQ Holding SE, která je v automotive prostředí etablovanou značkou. Noví majitelé získali v Drivetu každý 50procentní podíl.