Proč Knihobot (rozhovor se zakladateli jako bonus)

Michala Gregorová, Miton

Michala Gregorová

27. 4. 2021
Podcast
nové investice

Knihy jsou vždycky dobrá karma. A co teprve když jsou z druhé ruky. Aneb proč jsme investovali do Knihobotu a proč by mohli být sympatičtí i vám.

Zakladatelé Knihobotu v Cinkátku
Pre-loved trend ilustrace

Trend rostoucí obliby second-handového zboží už pozorujeme nějaký ten pátek. Loni v únoru o tom Michal Jirák napsal článek a pak jsme společně i natočili podcast. Otázka tehdy zněla: "Zažívají second-handy návrat na scénu?" Jsme přesvědčení že ano. A že je to trend, který si zaslouží pozornost, aby tu s námi zůstal a rostl.

V podcastu jsme se bavili hlavně o módě. Jenže principy cirkulární ekonomiky se dají aplikovat ve spoustě dalších oblastí. A knihy jsou jednou z nich.

Pár čísel pro představu: Jen v Česku se ročně prodá 30 mil. knížek. Těch už přečtených se za rok protočí kolem 800 tisíc. To zní jako oblast, která potřebuje rozhýbat. Ročně by se takhle daly v pohodě zachránit milióny knížek, a to už je hodně papíru.

Co jsou hlavní brzdy? Prodat přebytečné knihy není snadné. Když chcete svoje knížky poslat dál, máte v zásadě dvě možnosti. Buď ukecat antikvariát, aby je od vás vykoupil (obvykle jen za pár korun, protože obchodník nemá jistotu, za kolik a jestli vůbec se prodají). Nebo je vystavit na inzertním serveru, kde na vás ale padne veškerá práce od nafocení knihy přes domluvu s kupujícím až po odesílku.

Knihobot kluci za pultem

Nebo je tu Knihobot. (Na fotce zleva zakladatelé Pavel Pekař, Dominik Gazdoš a David Gazdoš.) Loni se přes Knihobot prodalo 110 tisíc knížek a plány na letošek a další roky jsou násobně odvážnější. Třeba příští rok vyplatit 100 mil. Kč za donesené knihy. Stačí probrat knihovnu. A když knihy donesete na jednu z poboček, nemusíte je ani balit.

Knihobot meme

Co nás na Knihobotu zaujalo? Že dokázali doslova na koleně vybudovat fungující firmu, která si na sebe vydělá. A neztratili přitom svůj typický humor.

Jak to udělali? Nikdy neměli peníze nazbyt, takže si museli umět poradit i bez nich. Knihobot je typická garážovka. Se stoly udělanými ze starých dveří (kde už jsme to viděli?) a skladem, jehož základní jednotkou je legendární banánovka.

Takže to bychom měli: Tým, který si umí poradit a má velké plány. V oblasti, která je na vzestupu, a navíc velmi potřebná. "Less is more" a "there is no planet B", znáte to. Ostatně dobře to píše Dominik Gazdoš v článku na Ekonews: "Čím míň greenwashingu a více racionality v cirkulárních projektech bude, tím mají větší šanci na úspěch a dlouhodobý život."

Je nám ctí, že nás Knihobot přibírá na svoji další cestu. Doufáme, že naše zkušenosti z e-commerce jim pomohou naplnit klasickou investorskou zásadu "víc a rychleji". A nedržíme se při zemi. Chceme totiž svět, kde můžete dočíst knížku, najít v mobilu nejbližší knihobod, kde ji necháte, a pak jen čekat na to, až vám za ni přistanou na účtu peníze a dobrý pocit k tomu.

Knihobot mezi regály

Pokud je vám to celé sympatické, poslechněte si novou epizodu našeho podcastu. S Dominikem a Davidem Gazdošovými jsem si povídala o tom, "jak udělat levně úplně všechno". Protože to je schopnost, která se hodí každé firmě.

 

A nezapomeňte si po poslechu protřídit knihovnu. Knížky můžete donést bez předchozí domluvy na pobočky (2x Praha) nebo je můžete na knihobotí náklady poslat kurýrem nebo Zásilkovnou (takhle to funguje).

Mohlo by vás zajímat

Přehrajete také na:

Sdílet článek

Mohlo by vás zajímat