V rámci Mitonu měl na starost Heureku, Bonami, Domodi a GLAMI, nyní se věnuje Knihobotu a 100ks. Sám sebe označuje spíš za produktového člověka než za podnikatele. Jeho cesta mezi zakládající partnery Mitonu vedla přes jablonecký rockový klub Rampa. Část dětství strávil v Austrálii.
Knihobot
100ks
Glami
Bonami
Heureka
Stahuj.cz
AI, augmented workforce
E-commerce
Re-commerce
Která technologie tě aktuálně nejvíc fascinuje?
Aktuálně posuny ve strojovém učení, které ukázaly, že jsme vliv “AI” na lidskou práci vnímali obráceně. Protože intelektuální tvorba lidstva je mnohem více digitalizovaná, je zároveň mnohem snazší sesbírat obří dataset, na kterém se učit. Proto AI najednou dříve ovlivňuje intelektuální a tvořivé činnosti lidstva, než že by nahrazovala manuální práci.
Kterými byznysovými tématy se teď zabýváš?
Hodně mě baví nástroje pro creator economy, budoucnost umění v dnešní technické době a re-commerce. Jsem rád za oživení zájmu o AI v podobě generative AI nástrojů - je to zasloužená vzpruha pro strojové učení, které už se pomalu stávalo jen automatickou součástkou na pozadí.
Práce s Knihobotem mě drží u originálních e-commerce projektů, ve kterých mám dlouhou historii. Knihobot může pomoci prokázat, že cirkulární ekonomika funguje na všechny strany, zároveň po boku prodeje nového zboží a může být významnou součástí ekosystému. To mě baví a beru za svůj osobní cíl pomoci takový vzor vytvořit.
Jak bys popsal svůj styl práce?
Umím se dobře rozhodovat a dobře poradit, když vidím do hloubky firmy a rozumím, čeho se snaží dosáhnout. Proto si hodně vybírám, do kterých záměrů věnovat energii, ať už v podobě investic nebo času.
Z širšího pohledu si myslím, že trh přestřelil očekávání od remote práce a naivně se snaží hledat technická řešení pro něco, co fungovalo rozumně dobře. Takže se těším, až firmy začnou jako benefit uvádět “máme společné místo, kde se můžeme každý den osobně potkat”.
Jsem spíš spolupracující typ a nejsem vlastně moc soutěživý. Chci jen vytvářet nejlepší služby ve svém oboru. Moc nerozumím lidem, kteří vidí skvěle fungující a vydělávající službu a řeknou si “tam jsou peníze, to zkusím taky”. Já naopak hledám oblasti, kde to nefunguje a nikdo to nezvládl udělat pořádně. Nepůjdu dělat Spotify, když to skvěle funguje.
Jaké projekty jsou pro tebe nejzajímavější? Ať už segmentem, nebo přístupem? Kdo za tebou může přijít?
Nejraději mám supermotivované menší týmy, které mají zárodek skvělého produktu, prvních pár zákazníků nebo uživatelů a chtějí podpořit ve své produktové vizi. Najít k ní ekonomickou smysluplnost a správné priority k prosazení na trhu.
Ty máš odjakživa blízko k produktu. Co podle tebe definuje skvělý produkt?
Já jsem byl nucen budovat firmu, protože to byl nejlepší známý způsob, jak organizovat větší množství lidí pro vytvoření něčeho, co je užitečné. Já tedy produkt beru hodně široce jako celý záměr nějaké skupiny lidí, která se shodla, že něco takového na světě chybí. Skvělý produkt pro mě pak znamená, že to dělá nejlépe, jak si to lze představit.
Protože žijeme ve světě s nějakými omezeními, skvělý produkt není jen fiktivní vysněná věc, ale záměr ukotvený ve zdravých a udržitelných základech. Proto mě baví fáze hledání product-market fit, kdy se například rozhoduje, kdo má platit komu a teprve poté kolik a kdy.
Tvůj track record (byl jsi u začátku Heureky, GLAMI i Bonami) vybízí k otázce: co je tvoje superschopnost?
Je to spíš soubor mnoha podřadných superschopností.
Štěstí, pozornost a trpělivost. Být ve správnou chvíli na správném místě. A k tomu ještě drobnost: všimnout si, že tam jsem. Pak už jen trpělivě být uživatelem služby, kterou s týmem tvořím. Omezit distrakce. Svět je plný příležitostí, ale taky jiných lidí, kteří se o ně postarají.
Koukat se dopředu. Dobře mi posloužila má špatná paměť, která mě nutí koukat se více dopředu než dozadu, kde je tak nějak prázdno😀
Jít s dobou, ale ne se stádem. Hodně se napsalo o dělání věcí jinak. Pro mě je důležitější dělat “jiné věci”. Pokud všichni zrovna jedou na vlně XYZ, i když je to sexy pro raisování peněz, není to nic pro mě. Pokud je to něco přehlíženého, a přesto pro mě očividně potřebného, zajímá mě, proč to ještě nikdo neudělal dobře. Hodně energie se spálí na cenové a brandové války, já raději překonávám zdánlivě neřešitelné překážky “proveditelnosti”.
Jedním řešením je vytvořit si unikátní přístup na trhu. Odstartovat e-shop s designově neotřelým home decorem nakoupením plného skladu je nemožné. Nevíte, jestli prodáte jeden nebo sto kusů. Model kampaní a objednávání jen toho, co se prodá, je najednou ekonomicky funkční, uživatele to baví a ještě si to dobře zapamatují. Bonami tím vytvořilo vlastní kategorii.
Kterou knížku nejčastěji daruješ?
Jediná kniha, kterou jsem rozdal ve více kopiích, byl Naval Almanach. Překvapilo mě, kolik témat k zamyšlení se dá vměstnat do jedné malé knihy. Zároveň jen nepokládá otázky, ale nabízí i možné odpovědi, ať má každý kde začít a z toho bodu hledat lepší odpovědi pro sebe. Jinak není kniha, kterou bych s jistotou doporučil každému. S výjimkou trilogie The Three-Body Problem, samozřejmě.
Se kterým podcastem trávíš nejvíc času?
“Trávíš nejvíc času” je docela trefné. V podcastech vzniká nejhodnotnější vzdělávací obsah ze všech médií, a přesto objevování toho zajímavého je naprosto rozbité. Žádný podcast nemá konzistentně zajímavý obsah a maximálně každá desátá epizoda je zajímavá i u těch nejlepších. Navíc epizody trvají 1-7 hodin, a zajímavých je třeba 30 minut. Takže poslouchám jen epizody, které mi někdo doporuč í napříč podcasty.
Co u tebe prošlo časovým testem, tzn. čemu se věnuješ pravidelně už víc let?
Lyžování a v posledních letech volání zpět do oceánu na surf. Wim Hof dýchání a rozšiřování komfortní zóny otužováním a jiným diskomfortem.
Bez kterých pěti věcí se neobejdeš?
Jako každý jsem pracovně závislý na mobilním telefonu a notebooku. Vnímám, že jsme všichni v techu posledních 20 let pracovali na tom, aby lidé mohli vše dělat on-line. Aby vše bylo dostupné všem. Rozšířit tím volbu a svobodu. Dnes se dostáváme k druhé straně toho kopce, kdy už některé činnosti musíme dělat on-line a skrz obrazovku a v mnohém si svobodu ukrajujeme.
V poslední době mě spíš fascinují tisíce drobných inovací, jež vznikly za můj život a které dnes bereme jako samozřejmé, ale pamatuji si i časy před nimi - platební karty, fulltext hledání v auto-navigaci, tlačítko “zpět” v textovém editoru, hledání fotek podle lokality, …
Je lepší být slavný, nebo bohatý?
Slavný svou tvorbou a bohatý na zážitky. Hluboký, vím😉
Co bys dělal, kdyby nebyl Miton?
Chtěl bych věřit, že bych surfoval na Havaji a měl tam koktejlový bar na pláži. Ale je pravděpodobnější, že bych dělal ve Photoshopu letáky pro LIDL, protože bych neměl čas zkusit “nějakou tu fancy Figmu”. A myslím si, že bar na pláži je velice častý sen technických lidí, jakési sdílené vědomí.
Je jednou z těch velmi úspěšných technologických firem, o kterých se mezi zasvěcenými dobře ví, ale v médiích je příliš nevidíte. Z Glami se během 10 let stal největší vyhledávač a online katalog módního zboží a doplňků. Působí ve 13 zemích, jeho zákazníci udělají téměř půl milionu objednávek měsíčně a módní e-shopy si díky němu letos připočítají 4 mld. Kč k tržbám. Velkou a ziskovou mezinárodní firmou se Glami, které dnes jako CEO vede Ján Kešelák, nestalo jen tak.
Co je lepší? Bílá stěna, nebo plakát z Ikea? Zajímavou alternativu, a to i sběratelsky, nabízejí umělecké tisky z limitované série. Proč o tom píšeme? Protože do projektu, který jde tímto směrem, jsme investovali.
Zamysleli jsme se nad kreativními možnostmi využití AI a "vše" sepsali do objemného twitter vlákna. Najdou se šikovné týmy v ČR, které si s tím už hrají a staví něco zajímavého?